
Irma Wolters
Extra handen nodig? Gelukt door HMCC!
Bel je naar Huisartsenpraktijk Zonneoord, dan is de kans 20% dat je telefoontje wordt beantwoord door een assistente op afstand. Daarmee neemt HMCC de doktersassistentes heel wat zorg uit handen. “Die verlichting van de werkdruk was ook echt nodig.”
Irma Wolters
Bel je naar Huisartsenpraktijk Zonneoord, dan is de kans 20% dat je telefoontje wordt beantwoord door een assistente op afstand. Daarmee neemt HMCC de doktersassistentes heel wat zorg uit handen.
“Die verlichting van de werkdruk was ook echt nodig.”
Tekort aan doktersassistentes
Irma is niet de enige die tegen dit probleem aan loopt. Inmiddels wordt het tekort aan doktersassistentes geschat op 4500. “Zo’n 60% van de afgestuurde doktersassistentes stroomt door naar het hbo,” weet Irma.
“Zij zien hun mbo-diploma slechts als opstapje. Jammer, want je kan in de huisartsenpraktijk ook prima doorgroeien. Een ander deel gaat werken als zzp’er. Dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Wij kunnen niet controleren of ze bevoegd bekwaam zijn, er is geen vorm van puntenregistratie en je weet niet of hun kennis op niveau is. Als al die zzp’ers gewoon in loondienst zouden gaan, was het tekort veel minder groot.”
Vaste assistentes op afstand
HMCC levert zoveel mogelijk vaste assistentes. Zij kennen de betreffende huisartsenpraktijk en maken op afstand onderdeel uit van het team. “Met vaste assistentes op afstand werkt het goed,” zegt Irma. “Patiënten merken daar niets van, zij krijgen hun ‘eigen praktijk’ aan de lijn. Maar we merken het direct wanneer er een nieuwe kracht zit.
Omdat wij een grote praktijk zijn, hebben wij veel praktijkregels. Wij proberen zo uniform mogelijk te werken en het is lastig wanneer nieuwe mensen die regels niet allemaal kennen. Dan kunnen er fouten gemaakt worden en dat moeten we natuurlijk zien te voorkomen. Het heeft echt wel even geduurd voordat we dat op orde hadden.”
Bouwen aan een team
Hoe prettig het ook is dat er ondersteuning op afstand geboden wordt, het streven is om op termijn weer afscheid te nemen van HMCC. Irma: “Ik ben een verbinder, teamgevoel vind ik erg belangrijk. We hopen het chronisch tekort aan doktersassistentes dus op termijn zelf op te lossen.
We hebben de afgelopen periode wegens diversen redenen afscheid genomen van enkele teamleden en die plekken zijn nog niet opgevuld. De wens is er natuurlijk om weer met meer mensen te zijn en te bouwen aan een close en goed team.”
Zelf prioriteit bepalen
Om de druk op de doktersassistentes in de praktijk wat te verlichten, maakt Huisartsenpraktijk Zonneoord gebruik van de assistente op afstand service van HMCC.
Irma: “In het begin vingen zij voor ons de overflow op, maar dat bleek niet werkbaar. Je weet van tevoren nooit wanneer die piek gaat komen. Toen hebben we gekozen voor een underflow constructie, waarbij elk vijfde telefoontje naar HMCC doorgeschakeld wordt. Als je kijkt hoeveel telefoontjes je per maand binnenkrijgt, kun je een goede inschatting maken van wat je nodig hebt. HMCC neemt nu 20% over en dat zorgt voor een verlichting van de werkdruk. Er komen echter ook dingen terug die de assistentes van HMCC niet af kunnen handelen, zoals faxen naar de apotheek of het nakijken van urine. Soms is er terugkoppeling naar de huisarts nodig, soms een acute opname. Dat komt dan toch op ons bordje. Maar wij kunnen dan wel zelf de prioriteit bepalen, dat is prettig.”
Efficiënt en kostenbesparend
De werkdruk voor de doktersassistentes in de praktijk is door de ondersteuning van HMCC beduidend omlaaggegaan. “Ik hoor ze soms nog weleens zeggen aan het einde van een dag: wat was het druk vandaag. Dan zeg ik: maar stel je voor dat je vandaag die 20% telefoontjes er ook nog bij had gehad… Ze zijn zich niet eens meer bewust dat het vroeger nog veel drukker was.
Het voordeel van de HMCC-assistentes is dat ze heel efficiënt ingezet worden. 2 fte is ook echt 2 fte. Ik hoef geen rekening te houden met pauzes, vakanties, verlof of ziekte, er is altijd iemand aan het werk. Hier op de praktijk is dat natuurlijk anders. Mensen op de vloer nemen af en toe pauze en moeten ook andere dingen doen. Het is geen grote kostenbesparing waar we het over hebben, maar het scheelt zeker wat.
HMCC neemt ons zorg uit handen, maar wat betreft structureel overleg en communicatie kunnen er nog wel stappen gemaakt worden. Dat gaat nog steeds wat moeizaam.”
Vraag een offerte aan
Rust, efficiëntie en regie binnen jouw zorginstelling voor een vaste prijs. Benieuwd naar hoe HMCC jouw praktijk kan ontzorgen? Vraag vrijblijvend een offtere aan, en we nemen spoedig contact met je op.

