Zorg op afstand: geen toekomstdroom maar een oplossing voor nu

Peter de Jong verbindt zich per 1 juni 2025 als strategisch adviseur aan HMCC, pionier in digitale zorgondersteuning. Met meer dan 30 jaar ervaring in de farmacie weet hij als geen ander hoe je innovatie werkbaar maakt in de praktijk. HMCC ondersteunt al enkele jaren huisartsen met digitale zorgassistentie en breidt nu haar diensten uit naar apotheken. Peter de Jong gaat zijn kennis en netwerk inzetten om mee te denken over de beste aanpak voor deze nieuwe markt.

Tot medio 2024 was De Jong CEO van Brocacef, het grootste farmaciebedrijf van Nederland. De overstap naar een innovatieve speler als HMCC voelt logisch. “Sinds een jaar doe ik alleen nog dingen waar ik energie van krijg,” vertelt hij. “Veel mensen hebben me benaderd voor commerciële of interimrollen, maar ik wil niet meer opruimen wat een ander heeft laten liggen. Ik wil iets opbouwen. De apotheeksector staat onder druk. De zorgtaken van apotheken nemen toe en HMCC biedt hier een concrete oplossing voor. Als er niet genoeg mensen zijn, moet je zorgen dat er minder werk is.”

HMCC biedt meer dan alleen telefonische ondersteuning
Apotheken kampen met twee grote problemen: medicijntekorten en een ernstig tekort aan assistenten. De instroom vanuit opleidingen is laag en veel assistenten haken af door de hoge werkdruk en de stressvolle omgang met klanten aan de balie. HMCC neemt op afstand taken over die veel tijd kosten, zoals inkomende telefoongesprekken. En dat zijn er veel: zo’n tachtig procent van de gesprekken draait om logistieke vragen als ‘Is mijn herhaalrecept klaar?’ of ‘Zijn mijn medicijnen binnen?’ – vragen die HMCC efficiënt afhandelt, waardoor er tijd en ruimte ontstaat om zorg te verlenen aan de balie.

Ook proactief ondersteunt HMCC. Denk aan uitgaande gesprekken over medicijngebruik, contact met huisartsen of de groothandel, of het begeleiden van medicatiebeoordelingen die zorgverzekeraars verplicht stellen. Zelfs videobellen is mogelijk, bijvoorbeeld voor inhalatie-instructies bij astma of COPD. HMCC versterkt daarmee niet alleen de apotheekpraktijk maar ook de kwaliteit van zorg.

Samenwerken aan de oplossing
De Jong denkt mee over strategische keuzes, marktbenadering en groeistrategieën. “Ik ken het veld, de spelers, de dynamiek. Ik geloof in de aanpak van HMCC, anders had ik mijn naam er niet aan verbonden.”

HMCC maakt gebruik van een geavanceerd telefonieplatform waarin AI is geïntegreerd. De Jong ziet daarvoor nog meer toekomstmogelijkheden. “Met uitbesteden via HMCC bespaar je als apotheek al snel één fte. Maar er liggen nog meer kansen. AI kan straks bijvoorbeeld helpen bij declaratieprocessen die nu foutgevoelig zijn. Of bij het vroegtijdig signaleren van medicijntekorten. HMCC helpt apotheken met échte oplossingen. Ik heb in mijn carrière genoeg problemen gezien. Nu wil ik werken aan oplossingen en duurzame verbeteringen – en daar past mijn rol als adviseur bij HMCC perfect bij.”

Locaties

Eindhoven

Torenallee 20
(Gebouw Videolab | 4e etage)
5617 BC, Eindhoven

Enschede

Eeftink 11-2
7541 WH, Enschede

Sittard

Dr. Nolenstraat 157
6136 GM, Sittard