Efficiënter werken? Gelukt door HMCC!

Voor elke huisartsenpraktijk is efficiency een aandachtspunt. Maar door de toegenomen werkdruk komt juist die efficiency in de knel. De assistentes op afstand maakten voor Huisartsenpraktijk Amstelveld het verschil: “Ondanks de drukte kan er nu meer werk verzet worden.” 

Joep Schats

“Doktersassistentes hebben tegenwoordig veel meer taken dan alleen de telefoon opnemen,” zegt Joep Schats, huisarts bij Huisartsenpraktijk Amstelveld in Amsterdam.

“Ze kijken urine na, prikken bloed, spuiten oren uit, meten de bloeddruk op, stippen wratten aan, noem maar op. Dat moet allemaal tussendoor gebeuren. Wij hebben twee doktersassistentes in de praktijk, maar soms is dat niet voldoende.

Dan is het handig als je de telefoon kunt doorschakelen naar de assistentes op afstand van HMCC. Zij bellen dan mee als derde assistent. Zij kunnen ook op afstand zien wanneer wij veel overflow hebben. Staan er veel patiënten in de wachtrij, dan nemen zij op. Dat werkt heel goed.” 

Essentieel om bereikbaar te zijn 

Wij willen juist dat onze patiënten snel gezien kunnen worden als ze een gezondheidsprobleem hebben. Ze bellen meestal niet voor niks. Ze vertrouwen erop dat ze de assistente kunnen bereiken en als die niet kan helpen, dat de dokter het doet. Het is dus essentieel dat we bereikbaar zijn als praktijk. Als je die service wilt bieden, moet je dat wel waar kunnen maken.” 

Huisartsenpraktijk Amstelveld hanteert een laagdrempelig toegangsbeleid: patiënten kunnen er voor veel vragen binnenlopen zonder afspraak. “Dat is geboren uit de wens om service te verlenen,” vertelt Schats. “In de gezondheidszorg mag een patiënt tegenwoordig van geluk spreken als de dokter tijd heeft.

Onderdeel van het team 

Joep Schats en zijn collega’s werken inmiddels al anderhalf jaar met assistentes op afstand. “We hebben drie of vier vaste assistentes die onze praktijk bedienen. Zij kennen inmiddels een deel van onze patiënten, ze weten waar de apotheek zit.

Het voelt echt alsof ze onderdeel zijn van ons team. Het fijne vind ik dat ze niet alleen de telefoon opnemen maar ook daadwerkelijk dingen oplossen. Ze zijn proactief, bellen zelf even om te vragen hoe het zit. Dat we snel kunnen overleggen over en weer, dat is prettig.” 

Service naar patiënten 

De doktersassistente op afstand is een mooie service naar patiënten, vindt Schats. Al moeten de patiënten zelf daar soms aan wennen: “Zeker de patiënten die al jaren in onze praktijk komen en die onze assistente Judith allemaal persoonlijk kennen.

Wij zitten in Amsterdam, maar via HMCC krijgen ze soms een assistente aan de lijn met een Brabants accent. Daar kregen we in het begin wel eens commentaar op. Maar de meeste patiënten maakt dat weinig uit. Die vinden het vooral fijn dat ze direct te woord worden gestaan.” 

Ondersteuning bij piekbelasting 

Dankzij de doktersassistente op afstand is de efficiency in de praktijk toegenomen, constateert huisarts Schats. “De praktijk is de laatste jaren een stuk drukker geworden. De ondersteuning die we krijgen van de assistentes op afstand, haalt de piekbelasting voor onze eigen assistentes weg. Als je weet dat bellers iemand aan de lijn krijgen, geeft dat een vertrouwd gevoel. Onze eigen assistentes kunnen daardoor veel meer werk verzetten. En het is ook fijn dat het werk daardoor minder chaotisch is.” 

Ook wat huisvesting betreft is de assistente-service van HMCC een uitkomst voor deze Amsterdamse huisartsenpraktijk. “Wij hebben in ons pand niet eens ruimte voor drie assistentes, we passen er nu met ons team van negen maar net in. Dat we voor die derde of vierde assistent fysiek geen ruimte hoeven te hebben, is dus echt ideaal.” 

Korte lijntjes 

Overleg is er ook volop tussen de praktijk en HMCC. Dat het contact laagdrempelig is, vindt Schats een pluspunt: “Directeur Patrick Eliasar komt net als ik uit Eindhoven, we hadden direct een klik. De lijntjes zijn heel kort; als er problemen of vragen zijn is er meteen contact, dat is heel prettig.

En bij een storing kunnen we altijd bellen met Anita of Renske, dat wordt dan meteen opgepakt. Voor onze praktijk zou het wenselijk zijn we een regiearts op het callcenter kunnen hebben. Daar heb ik binnenkort een gesprek over met Patrick.”   

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam(Vereist)
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Locaties

Eindhoven

Torenallee 20
(Gebouw Videolab | 4e etage)
5617 BC, Eindhoven

Enschede

Eeftink 11-2
7541 WH, Enschede

Sittard

Dr. Nolenstraat 157
6136 GM, Sittard

HMCC neemt CareAbout over


We mogen het nu officieel aankondigen: CareAbout is onderdeel geworden van HMCC. We bundelen onze krachten om de zorg voor iedereen toegankelijk te houden. Samen kunnen we zorgorganisaties nog completer, efficiënter en innovatiever helpen.
Benieuwd naar het volledige artikel?

Dit zal sluiten in 40 seconden